gkew.blogg.se

Vägen genom Digitalt berättande och kreativt lärande

scratch

Publicerad 2014-01-12 17:08:00 i Allmänt,

Koden är korrekt. Men snögubben? Will of his own.....
 
Jag har skapat en enklare scratch, efter mycket om och men och skrik&gap med det här programmet. Så kände jag att jag äntligen fått den att röra sig. Gått igenom koden ett flertal gånger. Och det har funkat medans jag skapar den.
Men när jag anser att den är klar så vänder den sig åt helt fel håll, vill inte loopa ljudet mer än en gång, och en väldigt brutal ljudnivå senare så stannar det trots att jag har mjukat ljudet, i programmets "Ljud"-del.
 
Det jag använde mig av var en egen ihopkladdad bakgrund skapad i paint
 
Använde mig av en existerande sprite i scratch, nämligen Mr.Snowman, en hopplös karaktär med sin egen vilja, kan t.om vara så att han är självaste Mr.Frost från de blogigare versionerna. Men han finns att kika på under fliken "Holiday".
Ljudet hämtade jag ifrån Shockwave-Sound.com, där under fliken Christmas sounds. (http://www.shockwave-sound.com/sound-effects/christmas_sounds.html)
 
Min plan med denna scratch var att (eftersom att jag haft så mycket problem med det här programmet att skapa något, att jag varit nära på att säga upp uppgiften helt) skapa någonting väldigt barnanpassat.
Jag ville alltså skapa lite julkänsla med mitt valda ljudklipp, mjukt loopandes (!!!) i bakgrunden. Till en trevlig snögubbe som åkte skridskor.
 
Min mall:
  • Glida in en bit in i bilden (på isen)
  • Trilla på rumpan (=Vända sig -45 grader vänster)
  • Sen med blocket "Säg..." Ropa på hjälp.
  • Vänta en sekund
  • Sedan hjälpa honom upp genom ett enkelt musklick
  • Vända sig tillbaka (+45 grader höger)
  • Med "Säg..." funktionen tacka för hjälpen
  • Sedan åka vidare på sina skridskor
Resultatet, jadu..
 
Tackar för mig!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela