gkew.blogg.se

Vägen genom Digitalt berättande och kreativt lärande

Ljudberättelse med Audacity

Publicerad 2013-09-04 17:07:00 i Allmänt,

 
Mjukvaran jag valde att arbeta med för uppgiften "ljudberättelse" blev "Audacity". Ett väldigt simpelt och användarvänligt program.
Jag är inte riktigt säker varför citatet "The last man on Earth sat alone in a room. There was a knock on the door..." fick mig att tänka på en scen ur filmen "The Royal Tenenbaums" skapad av Wes Anderson.
 
Jag valde därför att blanda in ett citat från den filmen och försöka återskapa den scenen runtom citatet från "Knock".
 
Av någon anledning så fick jag inte ner det ljudklippet jag vill (youtubeklipp från filmen) så jag fick improvisera genom att (lite halvtaskigt) kopiera ljudet med ett klick på telefonen för att sedan försöka ta bort det skräliga bakgrundsljudet och försöka minska den uppenbart dåliga ljudkvaliteten. Sen så använde jag mig av hemsidan www.soundjay.com för att söka efter ljudeffekter som föll i min smak för att kunna sätta ihop ljudberättelsen som jag ville ha den, Då jag inte direkt kunde använda hela scenen från filmen, då vore ju detta inte mycket till uppgift?
Men som sagt, jag spelade in två olika ljudfiler från videoklippet, konverterade dem till .mp3 och laddade ner tre olika sorters ljudeffekter från soundjay.
 
Jag valde två olika sorters dörrljud, öppning respektive stängning samt ett ljud där man hör loopande fotsteg.
De ljuden jag spelade in från klippet var en kort diskussion med en deprimerad man, samt ett där en annan person viskar "I'm going to kill myself tomorrow".
Jag klippte ljuden och lade till en fadefunktion på t.ex. Fotstegen, ändrade de olika ljudnivåerna (dB) på klippen för att få allting att smälta ihop, samt gjorde "noise removal" på en del.
 
Då jag kände att uppgiften mestadels var för att få vetskap om olika ljudprogram och hur de används så var jag inte helt överengagerad att få allting perfekt. Samt att jag vart missnöjd med hur knasigt det sista stycket vart ljudmässigt. Men det var en rolig sak att testa, och jag är ändå nöjd med hur kontrasterna vart, och resultatet vart min egen tolkning av citatet "The last man on Earth sat alone in a room. There was a knock on the door..." influerat av The royal Tenenbaums!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela