gkew.blogg.se

Vägen genom Digitalt berättande och kreativt lärande

"Data are cold, while stories are warm. "

Publicerad 2013-09-19 01:27:00 i Allmänt,

A new digital storytelling:Storytelling for the Twenty-First Century
 
Jag hade lite problem med att fastna i boken först, då jag tyckte lyriken var ganska så luddig och meningarna var, enligt mig, ibland väldigt osammanhängande och jag kastades out of context hela tiden. Men här är helt enkelt så jag sammanfattar min bild av det första kapitlet.
 
I första kapitlet av boken "A new digital storytelling" så tar man upp vad digitalt berättande egentligen är. Man konstaterar att det är ett nytt sätt att berätta analoga historier på med hjälp av media, såsom foton, det kan vara sociala medier, ljud, film, ja, vilket digitalt skapande du än väljer.
Det tas upp att digitalt berättande kan vara främmande för många människor som granskar de två orden separat, och anser att "storytelling" är någonting varmt, med inlevelse och någonslags "mysfaktor", intensivt analogt, medan det "digitala" är kallt, och enbart data, opersonligt.
Han berättar om hur han ställde frågan "What is'nt a story?" och människor vart förvånade av frågan. Men när han sedan ställde frågan "What's a story?" till sina elever som vart upprymda och mer än gärna ville dela med sig av historier de varit med om eller som någon en gång hade berättat för dem. De relaterade även omedvetet till Gustav Freytags, "The Freytag triangle", som är uppbyggd i olika steg av
  • Exposition/introduction
  • Rising action
  • Climax
  • Falling action
  • Dénouement

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela